آموزشی

نحوه کار با دستگاه جوش

نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

چگونه جوشکاری کنیم؟ نحوه کار با دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری چیست؟ پیش از شروع جوشکاری چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟ این سوالاتی است که می توانید پاسخ آن ها در این مقاله بدست آورید. دستگاه جوش یکی از مهم ترین ابزارهایی می باشد که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما نیز دارای یک دستگاه جوش می باشید و نحوه کار با دستگاه جوش را نمی دانید ما در این مقاله می خواهیم نحوه کار با دستگاه جوش را آموزش دهیم. جهت خرید دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری می توانید به مجموعه ابزار توسن 29 مراجعه کنید و این محصول را با مناسب ترین قیمت تهیه کنید.

نحوه کار با دستگاه جوش

نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

کار با دستگاه جوش یکی از لذت بخش ترین کارها برای علاقه مندان به صنعت جوشکاری می باشد. در این مقاله می خواهیم برای کسانی که مایل به انجام کار با این دستگاه می باشند ولی اطلاعاتی در مورد نحوه کار با دستگاه اینورتر ندارند موارد لازم را شرح دهیم. پیش از هرچیزی لازم است که وسایل لازم برای جوشکاری مانند انبر جوشکاری، انبر اتصال، کابل جوشکاری، ماسک و … را در اختیار داشته باشید. مراحل کار با دستگاه جوش به شرح زیر می باشد:

وصل کردن به کابل برق

برای انجام جوشکاری در ابتدا باید دستگاه را به پریز برق متصل کنید و سپس فیش انبر جوشکاری را به قطب مثبت و فیش انبر اتصال را به قطب منفی متصل کنیم و آن را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم.

کسب اطلاعات بیشتر: راهنمای خرید دستگاه جوش

روشن کردن دستگاه

در مرحله دوم با زدن کلید پاور که بر روی دستگاه تعبیه شده است دستگاه را روشن می کنیم. این کلید برای برخی از دستگاه در جلوی دستگاه و برخی دیگر در پشت دستگاه قرار دارد.

انتخاب الکترود مناسب

پس از روشن کردن دستگاه جوش می بایست سایز الکترود مورد نظر را انتخاب کنید. الکترود با توجه به سطح جوش مورد نظر انتخاب می شود. الکترودها در انواع مختلف نازک و ضخیم در قطرهای مختلف تولید می شوند.

از الکترودهایی با ضخامت بالا برای صفحات ضخیم تر و کارهای صنعتی و از الکترودهای نازک تر برای ورق های نازک و مصارف خانگی استفاده می شود. به طور کلی، الکترودها با توجه با‌ آلیاژ مورد جوشکاری نیز استفاده می شوند. بعد از انتخاب الکترود مورد نظر باید آن را به انبر جوشکاری متصل نماییم.

تنظیم شدت جریان

در مرحله بعد با توجه به الکترود مورد استفاده، می بایست جریان مورد نیاز در دستگاه جوش را تنظیم نماییم. یک راه مناسب برای انتخاب این مقدار این است که سایز الکترود مورد نظر را در عدد ۳۵ ضرب کنیم تا شدت جریان مناسب بدست آید.

نحوه جوشکاری

در این مرحله از نحوه کار با دستگاه جوش، دستگاه آماده جوشکاری است و باید با یک دست انبر جوشکاری و با دست دیگر انبر اتصال را بگیریم و شروع به جوشکاری قطعه مورد نظر کنید. انبر جوشکاری را به قطعه کار نزدیک می کنیم تا با ایجاد قوس الکتریکی میان الکترود و قطعه کار جوش مورد نظر ایجاد شود.

تمیز کردن قطعه

بعد از انجام عملیات جوشکاری می توانیم به وسیله فرچه های سیمی یا فرز، سطح قطعه کار را تمیز کرده و آن را صیقل دهیم.

کسب اطلاعات بیشتر: انواع دستگاه جوش

نکات ایمنی کار با دستگاه جوش

  1. نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

    نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

    در هنگام جوشکاری حتماً از لباس کار،‌ دستکش ایمنی و ماسک جوشکاری استفاده شود.

  2. به هیچ عنوان بدون ماسک نباید به نور حاصل از جوش کاری نگاه کرد. در صورتی که این کار را بدون ماسک انجام دهیم، به اصطلاح چشم دچار برق زدگی شده و سیاهی می رود.
  3. در صورتی که قطر الکترود زیاد شد، باید سرعت حرکت الکترود را کاهش دهیم تا به اندازه مناسب رسوب نماید. نحوه کار با دستگاه جوش
  4. در صورتی که جریان دستگاه کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، موجب چسبیدن الکترود به سطح کار می شود. در حالی که اگر این جریان بیشتر از مقدار مورد نظر باشد، الکترود بیش از حد داغ شده و موجب ذوب شدن آن می گردد.
  5. بهتر است قبل از انجام عملیات جوشکاری بر روی قطعه اصلی، روی قطعه فلزی دیگری به عنوان تست، عملیات جوشکاری را انجام دهیم. این کار باعث کاهش خطا می شود.
  6. انبر جوشکاری یک رابط برای ایجاد جریان بین کابل جوش و الکترود است. انبر جوشکاری باید کاملاً مطابق با شدت جریان دستگاه انتخاب شود. در صورتی که شدت جریان بالاتر از حداکثر تحمل جریان انبر باشد، باعث سوختن آن می شود و در صورتی که قابلیت تحمل جریان انبر جوشکاری بسیار بالاتر از شدت جریان مصرفی باشد، حمل و نقل آن برای فرد جوشکار دشوار می شود.
  7. در صورتی که روکش پوشیده شده دور الکترود ریخته شده باشد، نباید از آن استفاده شود. در صورت استفاده، باعث چسبیدن الکترود به سطح قطعه کار می شود. نحوه کار با دستگاه جوش.
  8. سعی کنیم از کابل مناسب برای جوشکاری استفاده کنیم. در صورتی که از کابل نامناسب برای دستگاه استفاده شود، باعث سوختن آن می گردد.
  9. بهتر است برای محیط های بارانی و مرطوب از دستگاه جوش های ضد آب استفاده کنیم.
  10. برای پیشگیری از خطر برق گرفتگی، ولتاژ برق نباید از ۳۶ ولت در محیط های خشک و ۱۲ ولت در محیط های مرطوب و خیس بیشتر شود.
  11. بهتر است قبل از انجام جوشکاری، سطح مورد نظر را به وسیله فرچه تمیز نماییم تا کیفیت جوش بالاتر رود.

چرا وقتی میخواهیم جوشکاری کنیم الکترود به قطعه می چسبد؟

نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

نحوه کار با دستگاه جوش | آموزش جوشکاری | ابزار توسن 29

یکی از عمومی ترین مواردی که ممکن است با آن برخورد داشته باشید این است که چرا به هنگام کار با دستگاه جوشکاری الکترود به قطعه می چسبد. اولین دلیل این است که ممکن است الکترود نامناسب باشد. همانطور که در بخش های پیشین نیز بیان شد می بایست الکترود مناسب با قطعه انتخاب شود. دومین دلیلی که الکترود را به قطعه می چسباند آمپر پایین است. در مورد نحوه کار با دستگاه جوش و یا اینورتر به بحث و بررسی پرداختیم. شما عزیزان برای خرید دستگاه جوش با مناسب ترین قیمت می توانید به مجموعه ابزار توسن 29 مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *