بلاگ

انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش

با بررسی انواع دستگاه جوش در خدمت شما هستیم و می خواهیم بدانیم کدام نوع دستگاه جوش برای شما منساب تر است. اگر شما نیز می خواهید یک دستگاه جوش خانگی و یا صنعتی خریداری کنید ولی در انتخاب آن دچار تردید هستید در این مقاله با ما همراه باشید تا با معرفی انواع دستگاه جوش شما را در زمینه خرید یک دستگاه جوش مناسب یاری کنیم. فروشگاه ابزار توسن 29 ارائه دهنده انواع ابزار برقی و شارژی و انواع اینورتر و دستگاه جوش آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

در دنیای امروز که ساخت و ساز همه روزه در حال گسترش می باشد حتما برای یک بار هم که شده کلمه جوشکاری را شنیده اید و به احتمال زیاد یک دستگاه جوش را از نزدیک مشاهده کرده اید. جهت جوشکاری انواع دستگاه جوش وجود دارد که هریک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. واقعیت این است که جوشکاری تنها منحصر به اتصال فلزات به یکدیگر نمی باشد و برای اتصال سرامیک ها و کامپوزیت ها هم کاربرد دارد. که هر کدام از این موارد دارای دستگاه منحصر به فرد خود می باشد. به همین علت می خواهیم انواع دستگاه جوش را به شما معرفی کنیم.

انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش

جوشکاری چیست؟

عملیات جوشکاری فرایندی است که باعث می شود دو قطعه به یکدیگر متصل شوند. عملیات جوشکاری تک مرحله ای نمی باشد بلکه یک فرایند چندین مرحله ای تس که به روش های مختلفی صورت می پذیرد. به همین علت است که انواع دستگاه جوش ساخته شده است تا با توجه به عوامل مختلف دستگاه جوش مورد نظر انتخاب شود.

دستگاه جوش یکی از کارآمدترین موثرترین دستگاه هایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه یک وسیله برقی است و جهت اتصال دو فلز به یکدیگر کاربرد دارد. و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در ساختار انواع دستگاه جوش ایجاد شده است. در صنعت به سه روش مختلف جوشکاری صورت می پذیرد که عبارتند از:

  • جوشکاری با دستگاه جوش الکترود دستی
  • جوشکاری با دستگاه جوش زیر پودری
  • جوشکاری با دستگاه جوش با سیم

کسب اطلاعات بیشتر: تفاوت آچار بکس بادی و بکس برقی

انواع دستگاه جوش و کاربرد آن ها

جوشکاری با دستگاه ترانس

ساده ترین نوع دستگاه جوش دستگاه ترانس می باشد که جهت افزایش و یا کاهش ولتاژ از آن استفاده می شود. این دستگاه به ولتاژ پایین و شدت جریان بالا نیاز دارد. میزان ویتاژ در آن حدود 10 تا 50 ولت است و شدت جریان الکتریکی 50 تا 400 آمپر است. در ساختار این دستگاه از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه استفاده شده است.

از دیگر ویژگی های این دستگاه می توان به صدای کم و جرقه زیاد اشاره کرد. همچنین در استفاده از این نوع دستگاه جوش نمی توان از هر الکترودی استفاده کرد. چرا که در تولید آن از تکنولوژی های جدید استفاده نشده است. این دستگاه در حال حاضر استفاده چندانی ندارد و به دلیل وزن بالا و حجم زیادی که اشغال می کند تقریبا بلااستفاده شده است.

انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش

دستگاه جوش مجهز به مولد یا دینام جوشکاری

از دیگر انواع دستگاه جوش می توان به دستگاه جوش مجهز به مولد اشاره کرد که به دینام جوشکاری نیز شناخته می شود. این دستگاه در واقع یک ژنراتور است و نسبت به دستگاه جوش ترانس از کیفیت بالاتری برخوردار است. اما این دستگاه با توجه به وزن بالان حجم زیادی که اشغال می کند و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری بالا در حال حاضر چندان استفاده ای ندارد.

به هنگام انتخاب دستگاه جوش و یا بررسی کاربرد انواع دستگاه جوش می بایست نکات بسیار مهمی در نظر گرفته شود. از جمله آن ها می توان به هزینه پایین نگهداری و سبک بودن دستگاه اشاره کرد. این دستگاه هنگام استفاده سر و صدای زیادی تولید می کند و همچنین به محیط زیست آسیب وارد می کند.

دستگاه جوش رکتی فایر

از دیگر انواع دستگاه جوش می توان به دستگاه جوش رکتی فایر اشاره کرد که جریان متناوب 220 ولت شهری و 380 ولت را به جریان مستقیم تبدیل می کند. در دستگاه های رکتی فایر تغییر مقدار جریان توسط پتانسیومتر انجام می گردد، همچنین دستگاه رکتیفایر دارای یک کلید گردشی می باشد که در تغییر مقدار جریان دخیل می باشد. یک صفحه نمایش بر روی دستگاه تعبیه شده که برای نشان دادن مقدار خروجی آمپر می باشد. کلید گردشی دستگاه رکتی فایر دارای دو درجه می باشد. SMAW جهت جوشکار و GTAW به منظور جوشکاری. بعضی از دستگاه های رکتی فایر برای ایجاد قوس پایدار و راحتی در جوشکاری یک کلید انتخاب جریان بر طبق نوع الکترود دارند.

از ویژگی های این دستگاه می توان به امکان جوشکاری با الکترودهای مختلف اشاره کرد. همچنین کیفیت جوشکاری با این دستگاه بسیار بالا می باشد و در مواقعی که برق شهری در دسترس نیست نیز می توان از این دستگاه استفاده کرد.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین برند چکش تخریب

انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش

دستگاه اینورتر

جدیدترین نسل از انواع دستگاه جوش، اینورتر می باشد. این دستگاه دارای دو مدل است و می تواند با دو جریان متناوب و یا مستقیم کار کند. دستگاه جوشکاری اینورتر دارای منبع تغذیه ای است که به کمک یک نرم افزار کامپیوتری، جریان های بالای خروجی و ولتاژ را که در جوشکاری ایجاد می شود را تنظیم و کنترل می کند.

مزایای دستگاه جوش اینورتر

به جرات می توان گفت در حال حاضر یکی از بهترین انواع دستگاه جوش اینورتر می باشد و دارای مزایای بسیار زیادی است. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد/ک

  • عدم ایجاد آلودگی صوتی
  • بالا بردن کیفیت جوشکاری انجام شده
  • توانایی در کنترل مشخصه های دینامیکی دستگاه اینورتر در شرایط متفاوت
  • مصرف کم انرژی به وسیله دستگاه جوش
  • بازه کاری بالا در دستگاه های جوش اینورتر در مقابل دستگاه های جوش قدیمی
  • حمل آسان و سبک
  • دارای قوس بادوام و تعادل مناسب قوس
انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش

تفاوت اینورتر با دستگاه جوشکاری های قدیمی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های چشمگیر در این دستگاه‌ها، روش تبدیل کردن جریان‌های متناوب AC به جریان مستقیم DC خروجی می‌باشد. در دستگاه جوش‌های قدیمی از یک وسیله برای تقویت ولتاژ با هسته آهنی بزرگ برای تغییر مقدار جریان پایین با ولتاژ بالا به جریان بالای متناوب با ولتاژ پایین استفاده می‌کردند، که بعد از آن جریان متناوب را به کمک رکتی فایر به جریان‌های مستقیم تبدیل می‌کردند. اما در نوع دیگر دستگاه جوش‌ها که امروزه بسیار از آن استقبال می‌شود، برای انجام اینکار از ابتدا جریان ورودی AC و یا متناوب را با کمک رکتی فایر به جریان مستقیم یا DC تبدیل می‌کند.

کسب اطلاعات بیشتر: دریل بتن کن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

جریان تولید در این قسمت دارای فرکانسی در حدود ده تا بیست هزیار هرتز است که به عنوان یک جریان با فرکانس بسیار بالا می‌توان به آن اشاره کرد. به همین دلیل باید مدار‌های الکترونیکی جایگزین هسته‌های آهنی در دستگاه جوش‌های قدیمی شود. علاوه بر این تفاوت، دستگاه‌های جوش اینورتر بسیار سبک‌تر و با حجم پایین‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی این دستگاه‌ها هستند. همچنین برق مصرفی آن‌ها بسیار کم است، به همین علت بین کاربران خود در زمینه‌های جوشکاری بسار محبوب می‌باشد.

خرید دستگاه جوش

تا بدین جا در مورد انواع دستگاه جوش به بحث و بررسی پرداختیم و مزایا و معابی هریک را به اختصار برای شما شرح دادیم. در صورتی که می خواهید انواع دستگاه جوش را با ویژگی های آن ها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید می توانید به فروشگاه ابزار توسن 29 مراجعه کرده و منساب ترین دستگاه جوش را از یمان انواع دستگاه جوش برای خود برگزینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *