آموزشی

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

نحوه کار با اره پروفیل بر برای کسانی که از این ابزار روزانه استفاده می کنند بسیار جذاب است و مهم است که نکات کلیدی استفاده از آن را بدانند. اره پروفیل بر یکی از ابزارهای برقی و شارژی بسیار پرکاربرد است که برای برش انواع فلزات و ورق های فلزی، پروفیل، قطعات فولادی و … مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از اینکه بخواهید با انواع اره و یا اره پروفیل بر کار کنید لازم است که نحوه کار با اره پروفیل بر را بدانید. در این مقاله قصد داریم شما را با این ابزار و نحوه کار با آن آشنا کنیم.

اره پروفیل بر در دسته ابزارآلات برقی قرار می گیرد و به علت قدرتی که نسبت به دستگاه فرز دارد در صنعت ساختمانی از محبوبیت خاصی برخوردار است. زیرا کار با فرش آهنگری گاهی اوقات اندکی سخت می شود و همان کار را می توان با اره پروفیل بر به راحتی انجام داد. اره پروفیل بر از چند قطعه اصلی یعنی موتور، بازوی متحرک، دیسک برش و گیره نگهدارنده تشکیل شده است و با دقت بسیار بالایی می توان با استفاده از برش را در زوایای مختلف انجام داد. جهت یادگیری نحوه کار با اره پروفیل بر می توانید با مجموعه ابزار توسن 29 همراه باشید.

ساختار اره پروفیل بر

پیش از اینکه نحوه کار با اره پروفیل بر را یادبگیریم در ابتدا می خواهیم بدانیم ساختمان این دستگاه به چه صورت است. تیغه های اره پروفیل بر به قسمت بدنه و بر روی دسته موتور متصل می شود و در قسمت پایین اره نیز پایه آن قرار دارد که اره را بر روی آن تکیه می دهند. با استفاده از تیغه ها می توان فرایند برش را انجام داد. تیغه ها دارای قطری برابر با 360 میلی متر و دارای 8.2 میلی متر ضخامت می باشند. عموما چرخ و تیغه ها را از فولاد ضد زنگ می سازند که این امر باعث افزایش طول عمر تیغه ها می شود.

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

اره های پروفیل بر به راحتی قابل حمل هستند و در بسیاری از مشاغل ساختمانی از آن ها استفاده می شود. این دستگاه به دلیل اینکه وزن کمی دارد و به راحتی قابل حمل است در نیروگاه های برق و نجاری ها به وفور دیده می شود. جهت مشاهده مشخصات فنی اره پروفیل بر و دریافت قیمت آن می توانید به فروشگاه ابزار توسن 29 مراجعه کنید. از دیگر نمونه های یک اره می توان به موارد زیر اشاره داشت:

اره افقی بر

اره عمود بر

اره زنجیری

اره فارسی بر

اره گردبر 

اره میزی

کسب اطلاعات بیشتر: مینی فرز دیمردار چگونه کار می کند؟

نحوه کار با اره پروفیل بر

در صورتی که قصد خرید اره پروفیل بر را دارید حتما اره ای را انتخاب کنید که سیم آن طولانی باشد تا در زمان جابجایی کار آسان تر انجام شود. اما در صورتی که قرار است خارج از محیط کار از اره پروفیل بر استفاده کنید، سیم کوتاهی را انتخاب کنید چرا که ممکن است سیم در میانه راه با وسیله دیگری برخورد کند و صدمه ببیند. بنابراین بهترین راه حل حل این است که نزدیک به پریز برق کار کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه کار با اره پروفیل بر را برای شما بیان کنیم. آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر.

  • در ابتدا اره را در شرایط مناسبی قرار دهید که قادر به برش پروفیل مورد نظر باشد بدین منظور بهتر است پیش از شروع کار سوئیچ، کابل و پایه گیره را بررسی کنید.
  • زمان آغاز به کار تیغه مناسبی را انتخاب کنید و در ابتدا تیغه را بررسی کنید. سعی کنید از تیغه های نازک استفاده کنید. دسته تیغه باید کمی ضخیم تر باشد. تیغه مهم ترین بخش اره پروفیل بر است بنابراین بهتر است از فروشگاه های معتبری آن را تهیه کنید.
  • مهم ترین مرحله از نحوه کار با اره پروفیل بر رعایت ایمنی است. استفاده از تجهیزات ایمنی در زمان کار شما را از قطعات حاصل از برش محافظت می کند. در زمان کار با اره پروفیل بر گرد و غبار، جرقه و باقی مانده پروفیل به اطراف پخش می شود که برای چشم و ناحیه صورت خطرناک است. به همین دلیل استفاده از دستکش ضخیم، محافظ گوش برای کاهش صدا، پوشیدن شلوار بلند و محکم، پیراهن آستین بلند، عینک و چکمه های کار برای محافظت از بدن الزامی است.
آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

  • قبل از شروع کار ابتدا اره را تنظیم کنید. جاهایی که باید در سطح پروفیل برش داده شود، با استفاده از یک ماژیک بطور دقیق آنرا مشخص کنید. ضخامت پروفیل می تواند تعیین کننده زمان برش باشد. اگر ضخامت آن زیاد باشد می توانید چندین مرتبه روی آن تیغه را حرکت دهید.
  • اگر در زمان کار با اره پروفیل بر احساس کردید صدای موتور متفاوت از دفعه های قبلی است، بهتر است آن را خاموش کرده و یک بررسی انجام دهید. ممکن است تیغه دستگاه درست نصب نشده باشد که در این صورت به شما آسیب وارد می کند.
  • یک نکته مهم در نحوه کار با اره پروفیل بر، خودداری از استفاده این اره برای برش در سطوح بتنی، فولادی، سیمانی و حتی آلیاژ الومینیومی است. اگر چه اره توانایی برش این سطوح را دارد اما به دلیل مسئولیت اصلی آن که پروفیل است، به مرور کُند شده که در کارهای بعد نمی تواند پروفیل را برش دهد و در نتیجه برش ها را به شکل نامنظم به اطراف پرتاپ میکند که می تواند به اپراتور آسیب برساند.
  • گاهی نیاز دارید تا به شکل طولانی مدتی از اره استفاده کنید، در این صورت باید در میانه استفاده، برای مدت کوتاهی به آن استراحت دهید تا موتور توانایی برش داشته باشد.
  • از ضربه وارد کردن به دستگاه خودداری کنید و هیچ گاه در بالای آن وسایل سنگین از قبیل پُتک یا چکش قرار ندهید.
  • اگر در حین کار از گرفتن اره پروفیل بر خسته شدید می توانید آن را بر روی یک سطح مسطح قرار دهید.
  • در پایان کار باید تیغه را تمیز کرده و در جای مخصوص خود قرار دهید.
  • برای تمیز کردن تیغه مطمئن شوید که سیم دستگاه از پریز برق خارج شده است.
  • برای نگهداری دستگاه اره پروفیل بهتر است آن را در جای خشک نگهداری کنید. رطوبت به ماشین آسیب وارد می کند.
  • تیغه های ماشین پروفیل بر هر چند وقت یکبار باید تعویض شوند. زیرا در طی یک مدت فرسوده و کند می شوند که قابل تیز شدن نیستند.
  • تیغه های آسیب دیده باید دور انداخته شوند. زیرا موجب لرزش دستگاه می شوند که ممکن به دستگاه آسیب وارد کند.
  •  تیغه ای که برای دستگاه پروفیل بر انتخاب می شود باید مخصوص به برش پروفیل باشد. برخی از تیغه ها قابلیت برش شیشه، سرامیک، تنگستن و … را نیز دارند.

کسب اطلاعات بیشتر: راهنمای خرید دستگاه جوش

کاربرد دستگاه اره پروفیل بر

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر

در بخش پیشین شما را با نحوه کار با اره پروفیل بر آشنا کردیم. دستگاه پروفیل بر در ابتدا صرفاً به عنوان یک ابزار برش، طراحی و تولید گردید و سعی شده بود در آن نواقص دستگاه های مشابه مانند (اره ی آتشی) را برطرف سازند. اما کاربرد و قابلیت هایی را که این دستگاه داشت و دارد، توجه صنعتگران، ساختمان سازان، آهنگران و … را به خود جلب کرد و سبب آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر گردید. آموزش نحوه کار با اره پروفیل بر.

دستگاه پروفیل بر جزو ابزارآلاتی است که به وسیله ی آن عملیات برش بر روی فلزات انجام می پذیرد. بدنه ی پروفیل بر ها از یک بازوی متحرک، که بر روی آن موتور و دیسک برقی قرار می‌گیرد و یک گیره ی نگهدارنده تشکیل شده است. به خاطر سهولت در جابجایی، قدرت و همچنین امنیت ایجاد شده در این دستگاه، این ابزار کاربردهای وسیعی مخصوصاً در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است.

کسب اطلاعات بیشتر: خرید تراز لیزری توسن

تیغه های برش در روی این ابزار، وظیفه ی برش قطعات کار را بر عهده دارند. که قطر آنها معمولاً به ۳۰۰ میلیمتر می رسد. در بعضی موارد که پروفیل های سخت را می خواهند برش دهند و کار برش آنها با فرزهای آهنگری بسیار سخت و دشوار است، باید حتماً از دستگاه پروفیل بر برای این منظور استفاده کنند. چون اره ی پروفیل بر عملیات برش سخت ترین پروفیل ها را به راحتی می تواند انجام دهد و این کار را در کمترین زمان ممکن به انجام می رساند. شما عزیزان جهت خرید این دستگاه و مشاهده نمونه های مشابه می توانید به مجموعه ابزار توسن 29 مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *