بلاگ

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی موضوع مورد بحث این مطلب می باشد که می تواند به شما کمک کند تا با شناخت بهتر دریل مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد فرق دریل گیربکسی و چکشی به بحث و بررسی بپردازیم. همچنین شما عزیزان برای مشاهده قیمت هریک از این ابزارها می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

همانطور که می دانید دریل یکی از ابزار هایی می باشد که وجد آن در هر خانه و یا ساختمانی لازم است این وسیله برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها و سمباده مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله علاوه بر مصرف خانگی برای سوراخ کردن دیوار و یا چوب و … به عنوان مصارف صنعتی نیز از آن استفاده می شود.

 لیست قیمت دریل چکشی

 لیست قیمت دریل گیربکسی

تمامی دریل ها دارای مته هایی می باشند که به وسیله آن ها می توانید دیوار و یا اجسام مورد نظر را سوراخ نمایید و البته هر جسمی به روشی متفاوت از دیگری به وسیله دریل سوراخ می شود به همین منظور دریل دارای انواع متفاوتی می باشد که هر کدام کارایی و روش خاصی را برای استفاده دارند در نتیجه بهتر است تا قبل از خرید معرفی انواع دریل ابزار توسن را مطالعه نمایید.

دریل جزو ابزار حفاری دسته بندی می شود و به انواع مختلفی تقسیم می شود: دریل چکشی، گیربکسی، دریل ستونی، دریل پیچ­گوشتی شارژی، دریل شارژی و … از جمله انواع دریل می باشند. این دسته از انواع نام برده شده از دریل در مصارف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

این ابزار معمولا با برق و همچنین باتری کار می ­کنند. دریل چکشی، بعنوان یک چکش یا مته دوار به همراه ضربات چکشی کار می کند. عمل چکشی با ایجاد ضربات پی­در پی و سریع  چکش باعث می­ شود تا مواد نسبتا شکننده توسط دریل خرد و حفاری سریع­تر و با تلاش کمتری انجام شود.

تفاوت دریل گیربکسی و چکشی

از ویژگی های دریل چکشی می توان به این موضوع اشاره کرد که مته یا دریل چکشی دارای یک کلاچ مخصوص طراحی شده است که اجازه می­دهد تا نه تنها چرخ دنده را بچرخاند، بلکه آن را به داخل و خارج متصل نماید. در این ادامه به معرفی بیشتر دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی خواهیم پرداخت.

در دریل چکشی ضربه و عمل چکش زدن بسیار سریع و در حدود سه هزار دور در دقیقه صورت می گیرد، اگر چه هر ضربه از نیروی نسبتا کمی برخوردار می باشد، اما به دلیل اینکه تعداد ضربات آن بالغ بر سه هزار دور در دقیقه است و تکرار ممتد دارد برای شکستن بتن و یا آجر مناسب می باشد و  به همین دلیل یک دریل چکشی بسیار سریعتر از یک دریل معمولی می تواند بتن یا آجر را خرد کند.

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

همانطور که گفته شد دریل چکشی به دلیل داشتن قدرت ضربه زدن برای سوراخ کردن بتن و دیوار مورد استفاده قرار می­گیرد. و از کاربردی ترین و پر طرفدارترین دریل ها محسوب می شود. این مدل از دریل به دلیل روش کاری که دارد موجب سرعت بخشیدن به کار نیز می شود.

با توجه به مزایای دریل چکشی این محصول ،گران­تر و سنگین ­تر از دریل ­های معمولی می باشد و برای سوراخ کردن مواد بتنی و یا بتونه ­های چوبی و به طور کلی برای سطوح سخت و دارای ضخامت بسیار بالا انتخاب مناسبی می باشد.

به وسیله دریل چکشی می توان و با قرار دادن دریل روی حالت ضربه­ با ضربات سریع چکشی سطح مورد نظر را سوراخ کرد. قطر دریل توسط دریل­ های چکشی برای چوب 30 میلی­متر، فولاد 13 میلی­متر و بتن 16 میلی­متر می­ باشد و دارای قابلیت تنظیم به دو حالت ساده و چکشی است در نتیجه می توان گفت نسبت به دریل های معمولی کاربرد بیشتری دارد.

برای شناخت بهتر دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی به معرفی بیشتر دریل گیربکسی می پردازیم، دریل گیربکسی به گونه ای طراحی شده است که در آن یک گیربکس که عمدتا دو حالته است در جلوی موتور قرار داده می­­ شود که بواسطه آن امکان کاهش سرعت و افزایش قدرت در هنگام کار دریل فراهم می­ شود.

این نمونه از دریل­ ها  معمولا برای باز کردن پیچ، قلاویزکاری و سوراخکاری با سرعت کم مورد استفاده قرار می­گیرند. این محصول نیز دارای ویژگی و قدرت ضربه­ ای و چکشی می ­باشد.

سرعت دریل گیربکسی در حدود 2800 دور در دقیقه است و قطر مته­ کاری توسط آن در هر کدام از فلز، چوب و بتن متفاوت است؛ در فلز 13 میلی­متر در چوب30 میلی­متر و در بتن 16 میلی­متر می­ باشد.

فرق دریل گیربکسی و چکشی

در بالا با ویژگی های ابتدایی این دو محصول آشنایی پیدا کردید، اما برای شناخت بهتر دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی ، در ادامه ویژگی های هر کدام را به صورت جداگانه آورده ایم و در آخر به طور مفصل به تفاوت آن ها خواهیم پرداخت به این وسیله می توانید با خیال راحت برای خرید دریل اقدام نمایید.

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

ویژگی های دریل گیربکسی

  • اعمال گشتاور بیشتر به صورت چرخشی می باشد و این نیرو به دست کاربر منتقل نخواهد شد.
  • یک گیربکس که عمدتا دو حالته است در جلوی موتور قرار داده شده که به وسیله آن امکان کاهش سرعت و افزایش قدرت فراهم می شود.
  • عملکرد چرخشی داشته و هیچ نیرویی به مته‌ ها وارد نمی‌ شود.
  • قابلیت وارد کردن نیروی چرخشی بیشتر جهت باز کردن آسان پیچ‌ های سفت شده را دارد.
  • معمولا برای باز کردن پیچ، قلاویزکاری و سوراخکاری با سرعت کم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • از این وسیله می توان برای انجام کارهای طولانی مدت استفاده نمود.
  • ابعاد کوچک‌ تر در مقایسه با دریل های بتن کن دارند.
  • بسته به سه نظام مته هایی از سایز ۱/۵ میلیمتر دارد.
  • قابلیت باز و بسته کردن انواع پیچ‌ های بلند و بزرگ، در سطوح سخت را دارد.
  • مته شش و گرد قابل اتصال به آن می باشد.
  • مناسب استفاده در مکان هایی با دسترسی سخت است.

ویژگی های دریل چکشی

  • برای شکستن بتن و یا آجر مناسب است و بسیار سریعتر از یک دریل معمولی بتن یا آجر را خرد خواهد کرد.
  • دارای تنظیماتی هستند که با فعال کردن آن ها می توانید، حالت ضربه‌ ای یا چکشی به دستگاه بدهید.
  • دریل چکشی قابلیت استفاده از هر دو نوع مته‌ (گرد و شش سر) را دارا است.
  • به دلیل داشتن قابلیت چکش و ضربه زدن، سبب افزایش سرعت در فرآیند سوراخ­کاری شده و برای حفاری بتن یا سنگ انتخاب مناسبی می باشد.
  • ابعاد بزرگتر و سه نظام بزرگ قطوری نسبت به دریل های گیربکسی دارد.
  • دارای قابلیت تنظیم به دو حالت ساده و چکشی می­ باشد.
  • حرکت چرخشی با حرکت ضربه‌ ای چکشی ترکیب شده و عملکردی مشابه ضربه‌ های چکش ایجاد می نماید.
  • قابلیت سوراخکاری سطوح سخت و محکم نظیر بتن، آجر و سنگ  را دارا می باشد.

با توجه به ویژگی های نام برده شده از دو نوع دریل گیربکسی و دریل چکشی در ادامه دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی را بهتر تشخیص خواهید داد.

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی تنها در کارکرد و نوع کاربرد آن ها نمی شود بلکه این دو دستگاه از لحاظ ساختاری نیز با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به معرفی بیشتر دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی می پردازیم :

تفاوت در کاربرد دریل

دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ، بتن و سیمان انتخاب منسبی است. اما دریل گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ های بزرگ و سوراخکاری در قطرهای بالا کاربرد فراوارن دارد.

تفاوت در شکل دریل

دریل چکشی دارای کلاچ های بزرگی می باشد که در انتقال قدرت تأثیر بالایی دارند. سه نظام در دریل های چکشی قابلیت اتصال مته گرد و شش سر را دارد اما در دریل های گیربکسی این قابلیت وجود ندارد.

تفاوت در ضربه زدن دریل

دریل چکشی برآیندی از حالت چرخشی و ضربه ای را به قطعه کار وارد می کند که موجب می شود کارایی بیشتر و سرعت بالاتری داشته باشد. دریل های چکشی دارای یک کلید تنظیم سرعت می باشد.

دریل گیربکسی به صورت چرخشی به قطعه کار نیرو وارد می کنند و برای پیچ های بزرگ در سطوح سخت مورد انتخاب بسیار مناسبی می باشند.

تفاوت در سوراخکاری دریل

دریل چکشی عملیات سوراخ کاری را با وارد کردن ضربه همراه با چرخش انجام خواهد داد و همانند این است که با چکش بر روی مته مورد نظر ضربه بزنیم، درحالیکه سوراخ کاری با دریل گیربکسی به صورت چرخشی می باشد و هیچ نیرویی از اطراف به آن وارد نخواهد شد.

در ادامه برای انتخاب بهتر شما در خرید به معرفی تفاوت اصلی در دریل گیربکسی و تفاوت آن با دریل چکشی خواهیم پرداخت.

تفاوت اصلی دریل گیربکسی و دریل چکشی

مهم ترین تفاوت بین این دو دستگاه در اندازه مته های آن ها می باشد که دریل های چکشی در این زمینه کاربرد وسیع تری دارد در نتیجه می توان گفت که به دلیل این مزیت طرفدار بیشتری نیز دارد. سه نظام فک آن ها طوری طراحی شده که می‌ توان هر دو نوع مته گرد و شش سر را به آن ها متصل نمود و در مصارف مختلف از آن استفاده کرد.

اما دریل گیربکسی به نوعی سوکت قفلی مجهز می باشد که تنها مته هایی با شنک شش سر به آنها متصل می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تهیه انواع دریل می توانید به سایت ابزار توسن مراجعه کرده و به صورت آنلاین کالای مورد نظر خود را با کیفیت بالا تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *