آموزشی

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

با بحث تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در خدمت شما هستیم، برای این که به این موضوع بپرادزیم بهتر است تا مقداری از فرز بدانیم؛دستگاه فرز یکی از پر استفاده و پر کاربردترین ابزارهای برقی میباشد؛این دستگاه کاربرد گسترده ای در انواع زمینه ها دارد به طوری که شما بدون داشن این دستگاه توانایی انجام کارهایی نظیر آهنگری، سنگبری و… را نخواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با فرز و فهمیدن تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فرز چیست؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم پیش از این که تفاوت فرز مینیاتوری وفرز انگشتی را بگوییم، باید با خود فرز آشنا شویم؛دستگاه فرز یک ابزار برقی است که به وسیله دست نگه داشته میشود و با برق و بادی که از کمپرسورهای هوا آن تولید میشود کار میکند؛دستگاه فرزاستفاده های گسترده ای دارد، به شکلی که تمامی افرادی که به صورت حرفه ای در حوزه های صنعتی مختلف فعالیت میکنند، برای انجام اعمالی نظیر برش دهی، کف سابی و پولیش به دستگاه فرز نیازمند هستند.

همانطور که در پاراگراف قبلی گفتیم فرز طیف وسیعی از کاربرد ها را دارا می باشد و در بخش های صنعتی مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که در قسمت بعد به طور نسبتا مفصلی به این کاربردها خواهیم پرداخت؛همچنین در ادامه و پس از آن به تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی هم اشاره خواهیم کرد.

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

انوا فرز و کاربرد های آن

در این قسمت که پیش درآمدی برای تفاوت فرز مینیاتوری و انگشتی است به برخی از انواع فرز ها به همراه کاربرد هایشان می پردازیم.

کسب اطلاعات بیشتر: چکش تخریب چی بخرم؟

اور فرز نجاری

از این ابزار بیشتر در نجاری ها و صنایعی که با چوب سر و کار دارند استفاده میشود؛برای مثال برای شکل دادن به لبه های قطعه کار، ایجاد شیار، تراش قطعات چوب و بسیاری دیگر از فعالیت های چوبی از فرز اور نجاری استفاده میشود؛همچنین استفاده از اور فرز نجاری در دور بالا بهترین حالت استفاده از این نوع فرز است

فرز انگشتی

فرز انگشتی که یکی از فرز های مورد نظر ما در بحث تفاوت فرز مینیاوری و فرز انشگتی نیز هست، کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف دارد؛همچنین به دلیل دقت زیادی که فرز های انگشتی دارند، کاربرد اصلی آنها در ساخت جواهرات و طرح و شکل دادن به سنگ های زینتی است؛فرز های انگشتی خود به دو دسته فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی گلو کوتاه اشاره کرد.

فرز آهنگری

از فرز آهنگری برای برش فلزات و آهن آلات استفاده میشود، فرز آهنگری اغلب در فعالیت ها و صنایع مربوط به فلز کار برد دارد؛باتوجه به این که فرز های آهنگری در عین مصرف انرژی کم دارای دقت، سرعت و کاربرد زیادی به خصوص در حوزه تخصصی شان یعنی فلزات هستند، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

فرز سنگبری

همانطور که از نامش پیداست از فرز سنگبری برای قطعه قطعه کردن و بریدن سنگ ها استفاده میشود، از فرز سنگبری بیشتر در صنعت ساختمان سازی که به سنباده زدن و برش سنگ ها و گرانیت نیاز است استفاده میشود؛تفاوت فرز های سنگبری با فرز های آهنگری هم در این است که دنده فرز سنگبری نسبت به دنده فرز آهنگری درشت تر است که همین باعث شده است که سرعت چرخش فرز سنگ بری حدود 2 هزار دور در دقیقه بیشتر از فرز سنگبری باشد.

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری از دیگر فرز های مورد بحث امروز ما که تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی هست، است، از این نوع فرز ها برای حکاکی، سوراخکاری، منبت کاری، طراحی، کار های مینیاتوری و فعالیت هایی از این قبیل استفاده می شود؛از نکتات مهمی که درزمان خرید فرز های مینیاتوری باید موردتوجه قرار بگیرند میتوان به قابلیت تغییر دور، قدرت دستگاه و سایز کولت اشاره کرد.

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تا اینجا شما را با فرز و انواع آن آشنا کردیم، حال وقت آن است که به سراغ مطلب اصلی مان یعنی تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی برویم.

کاربرد فرز مینیاتوری

پیش از این که در مورد فرق میان فرز مینیاتوری و فرز انگشتی صحبت کنیم در ابتدا می خواهیم بدانیم که فرز مینیاتوری چه کاربردی دارد. این دستگاه یک ابزار حرفه ای محسوب می شود که می توان برای کارهای مختلفی از آن استفاده کرد. از جمله مهم ترین کاربرد این دستگاه می توان به ساب زنی، معرق کاری و … اشاره داشت. همین موضوع یکی از تفاوت های فرز مینیاتوری و فرز انگشتی می باشد.

کاربرد فرز انگشتی

فرز انگشتی یک ابزار بسیار کاربردی است که از آن در مشاغل گوناگونی جهت اجرای دقیق و با کیفیت کارها استفاده می شود. این ابزار به خاطر طراحی خاصی که دارد استفاده گسترده ای از آن می شود. این دستگاه را می توانید در نجاری، مبل سازی، صافکاری خودروف حکاکی و … مشاهده کنید. گستردگی استفاده از فرز انگشتی یکی از فرق فرز مینیاتوری و فرز انگشتی است.

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم، فرز انگشتی و فرز مینیاتوری هر دو از فرز های پرکاربرد و پر استفاده بازار ابزارآلات هستند؛دراینچا و این بخش هم ما قصد داریم تا به تعدادی تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی بپردازیم؛این دو نوع فرز همواره به دلیل شباهت های که با یکدیگر دارند، با همدیگر اشتباه گرفته میشوند و این در حالتی است که در بحث کاربرد و جای استفاده، فرزهای مینیاتوری و انگشتی فرق های زیادی با یکدیگر دارند؛در زیر به تعدادی تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی اشاره میکنیم.

+ تفاوت در حجم و اندازه: فرز انگشتی نسبت به فرز مینیاتوری دارای ابعاد بزرگتری است.

+ تفاوت در وزن: فرز انگشتی نسبت به فرز مینیاتوری وزن بیشتری دارد. در واقع ظرافت فرز مینیاتوری نسبت به اتگشتی بیشتر است.

+ توان های متفاوت: یکی از عوامل مهم در تفاوت فرز مینیاتوری با انگشتی نوع و توان موتور آن است. موتور در ابزارآلات نقش قلب در بدن را دارد که با کمک آن می توان مکانیزم راه اندازی ابزار را به وجود آورد. با کمک موتور می توان میزان قدرت و توان را برای چرخش به آرمیچر منتقل کرد. با توجه به اینکه فرز انگشتی و مینیاتوری در دسته فرز ها قرار دارند؛ قدرت موتور در ساختار داخلی آنها نقش مهمی دارد. فرز انگشتی نسبت به مینیاتوری دارای موتور قدرتمندتری است.

+ متفاوت بودن سایز کولت یا کارگیر نیز یکی از مهم ترین های تفاوت فرز مینیاتوری و فرز مینیاتوری است. فرز مینیاتوری به خاطر ابعاد کوچک، دارای کولت و سه نظام با قطر کمتر است. این مورد می تواند یک مزیت برای این ابزار محسوب شود تا بتوان در کارهای بسیار حساس مانند دندانپزشکی از آن استفاده کرد.

+ صنعتی تر بودن فرز انگشتی نسبت به فرز مینیاتوری

+ فرق داشتن کاربردشان با یکدیگر که میتوان گفت مهم ترین تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی است؛به نحوی که از فرز مینیاتوری برای ساخت احجام و مجسمه سازی، کنده کاری روی چوب یا مواد مختلف مثل شیشه، حکاکی کردن روی متریال های مختلف مانند چوب، فلز، چرم، پلاستیک و… استفاده میشود اما از فرز انگشتی برای تراش کاری فلزات، سنباده زنی متریال های مختلف، فرچه سیمی زدن، براده برداری و شکل دهی به متریال های مختلف، و برخی برشکاری ها استفاده میشود. تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی.

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

ابزار توسن 29

در طول مقاله سعی کردیم که شما را با فرز، انواع آن، تفاوت هایشان با هم و همچنین تفاوت فرز مینیاتوری و انگشتی آشنا کنیم تا اطلاعاتی در حوزه ابزارآلات به اطلاعات شما بیفزاییم؛این اطلاعات نیز علاوه بر اینکه اطلاعات عمومی هستند، در زمانی که شما قصد خرید ابزارآٖلات و بخصوص فرز را داشته باشید به شدت به کارتان خواهد آمد و به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که با توجه به نیازتان به چه نوع فرزی احتیاج دارید؛ به طور مثال اگر بخواهید کار ظریفی انجام دهید، با توجه به این که شما تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی که دو فرز مناسب فعالیت های ظریف هستند را میدانید، بهتر میتوانید اقدام به خرید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *